AGM vs EFB: wybierz właściwy

Akumulator AGM czy EFB – Kluczowy Wybór dla Systemów Start-Stop Współczesne samochody z systemami Start-Stop i rekuperacją wymagają specjalistycznych akumulatorów. Dlatego nie zastąpisz ich tradycyjnymi bateriami kwasowo-ołowiowymi. Ponadto, musisz wybierać między akumulatorem AGM a akumulatorem EFB. W efekcie, zrozumienie różnicy jest kluczowe dla prawidłowej pracy Twojego pojazdu.

Akumulator EFB – Podstawowa Technologia Start-Stop Akumulator EFB (Enhanced Flooded Battery) to ulepszona wersja akumulatora kwasowo-ołowiowego. Zazwyczaj stosuje się go w podstawowych systemach Start-Stop, czyli tam, gdzie jest mniejsza cykliczność wyłączania silnika.

  • Budowa: Akumulator EFB posiada grubsze płyty i dodatkowe separatory. Dzięki temu jego odporność na cykliczne obciążenia jest zwiększona.
  • Zastosowanie: Jest idealny do aut z systemem Start-Stop, które jednak nie mają zaawansowanej rekuperacji energii (odzyskiwania prądu z hamowania).

Akumulator AGM – Maksymalna Wydajność i Odporność Akumulator AGM (Absorbent Glass Mat) to najbardziej zaawansowana technologia akumulatorów. W jego wnętrzu elektrolit jest zasorbowany w matach szklanych. To sprawia, że jest szczelnie zamknięty.

  • Budowa: Technologia AGM umożliwia błyskawiczne przyjmowanie dużych ładunków. Dlatego jest niezbędna przy rekuperacji. Co więcej, jest wyjątkowo odporny na głębokie rozładowania i wibracje.
  • Zastosowanie: Akumulator AGM jest obligatoryjny w samochodach z zaawansowanym systemem Start-Stop, rekuperacją, hybrydach oraz w autach z bogatszym wyposażeniem elektronicznym.
  • Zasada Wymiany: Jeśli auto ma fabrycznie zamontowany akumulator AGM, pod żadnym pozorem nie można go zastąpić akumulatorem EFB. W przeciwnym razie grozi to szybkim uszkodzeniem nowej baterii przez system BMS.